LET OP: Dit blog kunnen SPOILERS bevatten!

maandag 24 augustus 2015

Dagje De Kreupel

Zondag 23-08-2015.

Vandaag stond de dag in een vaartocht naar het vogeleiland De Kreupel op het programma.
Al enige weken geleden zijn De Bosmannetjes dit begonnen te organiseren.
Er moesten minimaal 50 Geocachers zich aanmelden om het te doen slagen.
Nou dat hebben ze geweten ;-) ruim 70 man hadden zich aangemeld!

Voor deze vaartocht, hadden de Bosmannetjes een Meet & Greet in Den Oever georganiseerd.
Vol animo en een goed humeur stonden Team Jatu.nl & Team van Buuren om 11:00 uur voor onze deur.
Nog even een bakkie doen en dan samen opweg naar Den Oever.
We hadden het best benauwd want er was wind op komen zetten en onze ervaringen met boot-trips hebben geen leuke herinneringen!
 (we zijn een paar keer met een boot mee geweest naar Engeland maar hebben helaas continue de ervaringen opgedaan wat windkracht 10 tot 12 kan veroorzaken)
Maar we waren gelukkig allemaal zo slim geweest om Primatour in onze tassen te gooien!

Aangekomen in Den Oever zagen we dat alle huisjes versiert waren met vlaggen.
Ook de boten waren mooi versiert.
Visserijdag 2015, wat is dat leuk zeg! Het hele dorpje doet er aan mee natuurlijk want het is voor vele hun brood-winning! Zeker de moeite waard om der eens te gaan kijken!
Gelukkig mochten wij, als geocachers, door de verkeersregelaars doorrijden naar de plek van de meet & greet en hoefde we niet nog eens een stuk te lopen.

Ons logje:
"Vandaag hadden we een boottocht op het programma naar het Vogeleiland De Kreupel met de hele familie: Team Jatu.nl & Team van Buuren,  maar eerst hadden we een Meet & Greet in Den Oever die de Bosmannetjes eerst hadden georganiseerd in de haven voordat we met z'n alle op de boot, WR130 stapte.
Er was ook de Visserijdagen dus alle huizen en boten zijn vrolijk versiert. Wat was dat leuk om allemaal te zien!
Een gelukje voor ons, we mochten van de verkeersregelaars lekker doorrijden naar het punt waar we de meet & greet hadden dus dan was perfect geregeld!
Vele bekende maar ook veel onbekende gezichten gezien.
Aantal TB's gespot en gelogd natuurlijk ;-) want dat is altijd een leuke extra!
We waren wel een beetje angstig door de wind, we hebben namelijk geen zeebenen maar daar waren we wel op voorbereidt want we hadden Primatour pillen op zak dus maar snel innemen, broodje eten en zo waren we klaar voor de toch. Kom maar op!

TFTC De Bosmannetjes!
Bedankt voor het organiseren van deze leuke Meet & Greet

Geogroetjes DoggyteamNL
Enkhuizen
#246"

En toen was het zover: 1330 was de meet & greet afgelopen en gingen we met z'n alle aan boord.
Spannend weer zo'n boot tocht met deze wind, maar stoer als we zijn en met volle moed stapte we allemaal de boot op en zochten een goed plekje. Er konden zo'n 70 man op de boot en die waren ook ruim vertegenwoordigd ;-)
De schipper Jan, stelde zichzelf voor en gaf aan dat als er mensen zijn die zich wel eens beter gevoeld hadden, zij het beste benedendeks in het midden konden gaan zitten.
Wij vol vertrouwen in ons Primatour pilletje bleven lekker bovendeks (wel in het midden haha).
Maar zo konden we nog lekker van de zon en uitzicht genieten.
 We hadden geen notie hoelang de toch zou duren maar eerlijk is eerlijk, na een uur hadden we het eigenlijk wel gezien en vroegen ons af hoever het nog was.
Net op dat moment had iedereen zo'n zelfde gedachte haha de GPS'en werden te voorschijn gehaald en kwamen er achter dat we net over de helft zaten. We hadden toen 13km gehad en moesten er nog 7a8km.
Ik kan je zeggen dat dat hele andere km zijn dan in je eigen autootje!!!
We kwamen er achter dat we 10 min deden over 1 km.........dus tel zelf maar.....

(Onze schipper Jan)
Jaaaaaaaaaaaaaaa we zagen ineens de verte een eiland opduiken!
We vaarde erlangs en schipper Jan vertelde het een en ander over het eiland en de vogels die we zagen.
Nou hadden we geen verre kijker dus helaas voor ons bleven het zwarte stipjes hihi
Het water stond gelukkig hoog genoeg om aan één van de vele steigers van dit eiland te kunnen aanmeren.
Anders had schipper Jan de boot stil laten liggen in het IJsselmeer en ons groepje voor groepje met de kleine boot aan wal gebracht.

(Bron: WadvissersGilde)

De havenmeester kwam ons begroeten.
Het blijkt dat er dagelijks een havenmeester aanwezig is.
Het bleek al snel dat we niet verder kwamen dan de steigers die we zagen.
We hebben geen vogels gezien....alleen maar.........steigers!
Dat viel ons echt een beetje tegen!
We zitten op een ruim 2 uur durende vaartocht naar een vogel eiland en het enigste wat we zagen waren steigers. Tja dat nam de lol er wel een beetje af voor ons maar nadat we die teleurstelling verwerkt hadden, grepen we onze goede wil met beide handen aan en bedachten ons: ach we zijn weer een ervaring rijker en de 3 cache's die hier in het IJsselmeer leggen, hebben wij smiley's van gemaakt!

(steiger met cache)

(Steiger van cache naar cache)

(nog meer steigers)

(Team Jatu.NL ook loggen van cache nr 1)

Ons logje voor de 3 cache's:
"Na de meet & Greet (GC5TJKK) stapte zo'n 70 geocachers op de WR130 (Kotter Wieringer)van schipper Jan Rotgans om naar het Vogeleiland De Kreupel te varen om 3 caches daar op te pikken die Roodkapje101 daar heeft geplaatst.
Samen met de familie (Team Jatu.nl & Team van Buuren) waren we best een beetje angstig.
Het waaide erg en onze ervaringen met boten en windkracht 10-12 zijn geen leuke herrinneringen maar stoer zoals we zijn en een Primatourpil ;-) stapte we allemaal aan boord.
We zochten boven een heerlijk plekje uit in het midden want we wilde genoeg te zien hebben.
De ene helft zat net even verkeerd waardoor ze het erg koud hadden maar wij hadden gelukkig een goed plekje uitgezocht en konden heerlijk genieten van de zon en uitzicht.
Eenmaal door de sluizen, vaarde we het IJsselmeer op.
Het weer zat ontzettend mee, een boot vol geocachers en een schipper die z'n uiterste best deed om het ons naar de zin te maken. Koffie en thee stonden klaar en al gauw werd er beschuit met kaas en roggebrood uitgedeeld. Eten zou misselijkheid verhelpen en we werden al gewaarschuwd niet te drinken want dat veroorzaakte geklots in de buik en misselijkheid.

Na een vaartochtje van zo'n 2 uur kwamen we aan op De Kreupel.
De Kreupel is een vogeleiland beheerd door Staatsbosbeheer, en wat niet betreed mocht worden maar wat we niet wisten was dat we alleen maar een aantal stijgers te zien kregen!? Maar goed, er lagen hier toch 3 caches: 2 tradi's en 1 multi.
Als je met zo'n grote groep bent, hoef je zelf niet echt te zoeken natuurlijk. De logrolletjes werden je vanzelf aangereikt maar dat mag de pret niet drukken! Het verliep niet geheel probleemloos ;-) maar met hulp van De Bosmannetjes hebben we toch alle 3 caches kunnen loggen. En eerlijk is eerlijk; wij hadden deze anders nooit om kunnen zetten in smiley's!
Alles gelogd en alles weer aan boord? dan is het natuurlijk eerst even tijd voor een groepsfoto! Deze moest in 2e gebeuren want de groep was te groot haha geweldig!
Toen we eenmaal weer uitvaarden, kon je niet om de walmen heen van de rokerij! Schipper Jan was Poon aan het roken en dat rook lekker!!! Na enige tijd was het tijd om aan te vallen ;-) Wij hadden nog nooit gerookte Poon gegeten dus ook dat was een hele ervaring voor ons. En lekker dat dat was!!!!
Even voor de sluis werd de boot stil gelegd. Er was nl soep en brood! Ook dit was allemaal zelf gemaakt en wat heeft iedereen heerlijk gegeten zeg!!!
We zijn om 1400 vertrokken uit Den Oever en om 2100 uur meerde we weer aan.
Ondanks de lange tocht hebben we het ontzettend naar onze zin gehad! We zijn weer een ervaring rijker, IJsselmeer hebben we leeg gehaald, een leuke wooden coin in de verzameling en het familie uitje was zeer geslaagd!

Roodkapje101
Bedankt voor het plaatsen en onderhouden van deze cache en het laten zien van deze locatie.

De Bosmannetjes, jullie bedankt voor het organiseren van deze fantastische boottocht!

Geogroetjes DoggyteamNL
Enkhuizen
#247 #248 #249"

De 3 caches die we hebben omgezet in smileys is toch wel heel erg leuk om te zien
als je de kaart op geocaching.com opend!
We zijn nu nog steeds aan het bijkomen want we hebben dus echt geen zeebenen!!
En ondanks dat we een beetje teleurgesteld waren, hebben we een fantastische dag gehad!
Aan schipper Jan en de organisatoren De Bosmannetjes heeft het zeker niet gelegen en dat dit een familie uitje was maakte de dag compleet!
Schipper Jan heeft er zeker een paar fans bij!

De caches die we letterlijk op ge pikt hebben:
CG4J19B De Kreupelhaven (tradi)
CG4J17N De Kreupel in een notendop (multi)
CG236K4 De Kreupel 2 (tradi)

En natuurlijk vergeten we niet schipper Jan.
Klik op z'n foto voor zijn website

Onderweg naar huis, kwamen langs een benzine station waarvan Team Jatu.nl wist dat daar een cache lag.Snel scooren langs de A7 nr 2.
Natuurlijk even 'opgepikt.
Voor de andere moesten we de snelweg af maar daar waren we te moe voor haha
CG5TBQJ

Onze cache stand komt daarmee nu op 250.